((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))
در باب هنر اسلامی و ماهیت آن سخنانی از آیت الله جوادی آملی و دکتر سید حسین نصر با مقدمه کوتاهی از نگارنده تحت عنوان "هنر اسلامی" و "هنر اسلامی ۲" نقل گردید.(رجوع شود به آرشیو >اسلام) این بار درسومین مقاله از این سلسله، مقاله اي از یکی از بزرگترین شارحان جاویدان خرد و همچنين عاليترين پژوهندگان هنر اسلامی "تیتوس بورکهارت" به ارمغان آورده ایم.
شاید این مقاله برای کسانی که از نوع نگاه این دسته از محققان آشنایی ندارند چندان با ارزش ننماید. هر چند خوانندگان فرهيخته ما وقوف كافي برديدگاههاي سنت گرايي و جاويدان خرد دارند و نياز چنداني به توضيحات نيست ليك دوستاني را كه آشنايي چنداني با اين مقولات ندارند به پايگاه جاويدان خرد ارجاع می دهم. در آینده نیز سعی می گردد که با نقل مقالات و سخنان این پژوهندگان باب آشنایی بیشتر با آنان گشوده گردد.

عکس:م.ا.محب علی
روح هنراسلامی
نويسنده : تيتوس بوركهارت
مترجم : سيد حسين نصر
نقل از : www.javidankherad.com
گرچه وحدت خود يك حقيقت كاملاً عيني است، به نظر انسان يك مفهوم ذهني و انتزاعي جلوه ميكند. اين امر و نيز يكي كه از روحيه و طرز تفكر مردم سامي نژاد برميخيزد علت انتزاعي بودن بودن هنر اسلامي است. اسلام مبتني بر توحيد است و وحدت را نميتوان با هيچ تصوير و نمودار ساخت و بيان كرد. لكن به كار بردن تصوير در هنر اسلامي بكلي منع نشده است. در هنري كه اختصاص به امور ديني ندارد ميتوان از تصوير استفاده كرد به شرطي كه تصوير خداوند و يا صورت پيغمبر اسلام (ص) نباشد.
ادامه مطلب...