"ضیافته الموت"

((بسم الله الرحمن الرحیم))

 

"ضیافته الموت"*

مرگ نزد عرفای اسلامی زیباترین لحظه زندگیست. "لقاء الله"٬ آرزوی عارف است.

"خرّم آن روز کزاین منزل ویران بروم"

"دانی که چیست دولت؟ دیدار یار دیدن"

"در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم"

"ای دوست قبولم کن و جانم بستان"

"بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید"

در ادب عرفانی پارسی از این دست تعبیرات فراوان است. این معارف مانند دیگر معرفت های ادب پارسی نشأت گرفته از معارف و تعلیمات ناب اسلامی است. یکی از این معارف "صحیفه سجادیه" است. "صحیفه" مناجات عارفانۀ السید الساجدین و الامام العارفین، حضرت سجاد(ع) با معبود است.
در ادامه مطلب ترجمۀ یکی از دعاهای آن حضرت" به هنگام شنیدن خبر مرگ و در یاد مرگ" آورده شده است. به امید خداوند و کمک دوستان در پست های بعدی مطالبی دربارۀ مرگ در ادبیات عرفانی پارسی نگاشته خواهد.


* اصل این پست برای5 سال پیش (سوم مهرماه 1386) بود اما به دلایلی دوباره در صدر قرار دادم. م.ا.محب علی

ادامه نوشته

صدر اسلام/ژوزف فان اس

((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))


((اِنَّ لربکم فی ایامِ دهرِکم نفحاتٍ من رحمتهِ٬ اَلا فتعرَّضو لَها))

 

صدر اسلام

گفتگویی با یوزف فان اس، پژوهشگر اسلام

 

آیا اسلام با ظهور محمد[ص] به کمال رسیده بود؟ چه می توانیم دقیقاً درباره صدر اسلام و اولین فرقه ها و عقاید اسلامی بدانیم.

 

آیا اسلام با ظهور محمد[ص] به کمال رسیده بود؟ چه می توانیم دقیقاً درباره صدر اسلام و اولین فرقه ها و عقاید اسلامی بدانیم. پژوهشهای یوزف فان اس اسلام شناس آلمانی به این مسائل اختصاص یافته است. کریستیان مایر روزنامه نگار و اسلام شناس جوان با او در این باره مصاحبه کرده است.

فایل pdf+ مصاحبه با ژوزف فان اس (kb 306)

ادامه مطلب...

ادامه نوشته

قصد جان می کند این عید و بهارم بی تو!


 ((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))


((اِنَّ لربکم فی ایامِ دهرِکم نفحاتٍ من رحمتهِ٬ اَلا فتعرَّضو لَها))


قصد جان می کند این عید و بهارم بی تو 

این چه عیدی و بهاری است که دارم بی تو 

گیرم این باغ ، گُلاگُل بشکوفد رنگین 

به چه کار آیدم ای گل ! به چه کارم بی تو ؟

با تو ترسم به جنونم بکشد کار ، ای یار 

من که در عشق چنین شیفته وارم بی تو 

به گل روی تواش در بگشایم ورنه 

نکند رخنه بهاری به حصارم بی تو 

گیرم از هیمه زمرد به نفس رویانده است 

بازهم باز بهارش نشمارم بی تو 

با غمت صبر سپردم به قراری که اگر 

هم به دادم نرسی ، جان بسپارم بی تو 



بی بهار است مرا شعر بهاری ،‌آری 

نه همیه نقش گل و مرغ نیارم بی تو 

دل تنگم نگذارد که به الهام لبت 

غنچه ای نیز به دفتر بنگارم بی تو!


(حسین منزوی)


اللهم عجل لولیک الفرج!

سال نو مبارک!

چشم زخم/ دکتر ابراهیم موسی پور


 ((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))


((اِنَّ لربکم فی ایامِ دهرِکم نفحاتٍ من رحمتهِ٬ اَلا فتعرَّضو لَها))

یه اسفند دود کن چشم نخوری!

ماها کلا به نظر نزدیکیم.اینقدر خوش تیپ بود چشم خورد. 

  نمی دونی چه چشم شوری داره!

جملاتی از این دست را همگی شنیده ایم و حتی به کار هم می بریم. چشم شور یک خاصیت ماورایی که در چشم برخی اشخاص ( به خصوص خانمها ) وجود دارد و ممکن است هرچیز (عموما خیر و خوب و زیبا) را نابود و هر سعیدی را شقی کند.

معمولا با استناد با آیاتی چشم زخم را موِیَد از سوی قرآن و موثق از باب علم می دانیم.

صرف نظر از اینکه حقیقتی به نام چشم زخم صحیح است یا خیر (که به نظر من خیلی جای ها واقعا تفسیر عرف (شاید عقل؟) پذیریست و البته خیلی جای ها راهی برای گریز از مسئولیت) یک دین شناس می تواند با رجوع به متن مقدس بررسی کند که آیا واقعا متن مقدس همچنین ادعایی کرده است؟ یا این تصور ذهنی افراد بوده که چیزی را به متن مقدس نسبت داده است؟

دکتر ابراهیم موسی پور در مدخل چشم زخم دانشنامه جهان اسلام به دقت به بررسی این مفهوم پرداخته است. شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنم!

به نظر من مقاله بسیار خوبیست. امیدوارم استاد چشم نخورند!

مدخل چشم زخم در دانشنامه جهان اسلام (510 Kb)

درس‌گفتارهای استاد مصطفی ملکیان/ روش شناسی تحقیق در علوم انسانی/ ترم 2 روش سنتی (پوزیتیویستی)

 

 

 
((اِنَّ لربکم فی ایامِ دهرِکم نفحاتٍ من رحمتهِ٬ اَلا فتعرَّضو لَها))
 
 

 

 

روش شناسی تحقیق در علوم انسانی/ ترم دو روش سنتی (پوزیتویستی) (400 kb)

درس گفتارهای استاد مصطفی ملکیان/ روش شناسی تحقیق در علوم انسانی/ ترم 1 جغرافیای علوم انسانی



 ((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))


((اِنَّ لربکم فی ایامِ دهرِکم نفحاتٍ من رحمتهِ٬ اَلا فتعرَّضو لَها))

موسسه پنجره در زمستان امسال شروع به برگزاری سلسله جلساتی با عنوان روش شناسی تحقیق در علوم انسانی کرده است.  مدرس این جلسات استاد مصطفی ملکیان هستند. در آستانه میلاد پیامبر رحمت (ص) نفحات مفتخر است که متن ترم اول از این درس گفتارها را با عنوان "جغرافیای علوم انسانی" ارائه کند. این متن با تلاش م.ا.محب علی و م.مختاری نگارش و ویرایش شده است. امید است که پژوهشگران و محققان علوم انسانی استفاده لازم را برند. به امید خداوند متن ترم های آینده نیز به همین شکل در دسترس مخاطبان فرهیخته قرار خواهد گرفت. فایل Pdf+ مقاله را از اینجا دریافت کنید:

روش تحقیق در علوم انسانی/ ترم یک جغرافیای علوم انسانی (350 kb) (نسخه بازبینی شده)

فهرست آثار هانری کربن

بسم  الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین

ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات من رحمته الا فتعرضوا لها


بدون شک هانری کربن(1903-1978)  جزء بزرگترین دین شناسان، ایران شناسان و شیعه شناسان تاریخ دین شناسی ست. او همچنین از اندیشمندان برجسته قرن بیستم به حساب می رود. تلاش های او در کرسی اسلام شناسی مرکز مطالعات عالی دانشگاه سوربن، دانشگاه تهران، انجمن حکمت و فلسفه و.... بر اهل پژوهش آشکار است. نظر به آثار هانری کربن همواره مایه افتخار من به مکتب تشیع بوده است. نه اینکه اثبات حقانیت مکتب حقه شیعه نیازمند سخن کربن باشد، نه اینگونه نیست. اما جذابیت های یک مکتب اینچنینی برای کسی که به نحوی شاگرد مارتین هایدگر بوده است نشان از عمق باطنی این مکتب و یپام آن برای انسان معاصر دارد. برای مثال  کتاب های تاریخ فلسفه اسلامی، ارض ملکوت، مکاتبات با علامه طباطبایی و... هانری کربن را بنگرید.

آری، یونگ، ایلیاده، کربن و دیگر همقطارانشان اثبات کردند خدا نمرده است و انسان همواره با خداست. خدا نیز هیچ گاه انسان را تنها نمی گذارد. یاد جمله الیاده افتادم. روز درگذشت هانری کربن؛ میرچیا الیاده در دفتر خاطراتش در تاریخ 7 اکتبر 1978 نوشت: "هانری زجر نکشید. با صفا و آرامش مرد؛ چه مطمئن بود که فرشته ی نگهبانش او را انتظار می کشد".

 


هانری کربن (سمت چپ تصویر) به همراه کارل گوستاو یونگ (سمت راست تصویر)

در ادامه مطلب فهرستی از آثار کربن که آقای اوگوستن لوپز توپاژاس آماده کرده اند را آورده ام. همچنین فایل +pdf این فهرست را از اینجا دریافت کنید:

فهرست آثار هانری کربن (350 kb)

چاپ این صفحه



ادامه نوشته

فقر فکری مکتب تفکیک

((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))


مکتب تفکیک هرچند با نام بزرگوارانی چون میرزا مهدی اصفهانی و حلبی و  محمدرضا حکیمی پیوند خورده اما اخیرا قرائتی از آن توسط آقای مهدی نصیری و با مجله سِمات ارائه شده است. البته مباحث ایشان به صورت ژورنالیستی و عمومی نقل رسانه ها شده است.

دکتر حسن انصاری پژوهشگر کلام و فرق شیعه (که اخیرا کارهایی هم با دکتر زابینه اشمیتکه در دانشگاه آزاد برلین انجام داده اند) در چند مقاله به نقد و بررسی این مکتب و آراء و اندیشه بزرگان آن پرداخته اند. در این مقاله ایشان به جایگاه لافکری و شهود و وجدان در مکتب تفکیک پرداخته اند.

فایل Pdf+ مقاله را از اینجا دریافت کنید:

فقر فکری مکتب تفکیک (336 kb)

همچنین برای دریافت مقاله فلسفه ستیزی در مکتب تفکیک به اینجا مراجعه کنید.

نفحات گذشته 1

امروز...

آخرین امتحان کارشناسی ارشد.

دلم تنگ شد!

خیلی چیزها نفـــحـــه است. خیلی چیزها. اما حیف که درنمی یابیم و فقط حسرت و افسوس...

راستش نه برای کلاس های ارشد، دلم برای کلاس های کارشناسی تنگ شد!

شهریور 85.

حیاط ساختمان قدیم. پشت صف ثبت نام. دیالوگ با آقای محمدی (مسئول آموزش کارشناسی). آشنایی با علی دماوندی. یادش به خیر. اولین کلاس! خانم مصطفوی. فکر کن! منطق! چقدر هم من منطق دوست!

ادامه دارد...


بدون شرح!








فتح الله مجتبایی*، غلامعلی حدادعادل، حجت الاسلام سید محمود دعایی در جایزه فتح الله مجتبایی، شهرکتاب

* هرچند علم دین شناسی در این مرز و بوم سابقه هزار ساله دارد ( از ابوریحان و....) اما فتح الله مجتبایی اگر پدر علم ادیان آکادمیک در ایران نباشد، پدر خوانده آن هست! خداوند حفظش کند.

جزوه تاریخ تصوف 2 دکتر جوانی (کارشناسی ارشد ادیان و عرفان)


((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))


امید است این آخرین پست از سنت امتحان نگاری نفـــحـــاتــــ باشد.

با عرض پوزش از مخاطبین غیرهمکلاسی.

در مورد جزوه هم متاسفانه مجال تکمیل و ویرایش این جزوه را نیافتم..

پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/ آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد!

فایل word * را از اینجا دریافت نمایید. (kb80)


* پس از 30 بار تلاش موفق به آپلود شدم!

ای حرمت ملجأ درماندگان!


السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)

جزوه مسیحیت دکتر علمی (کارشناسی ارشد ادیان و عرفان)

((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))

در ادامه سنت امتحان نگاری، جزوه مسیحیت دکتر علمی در مقطع کارشناسی ارشد را در وب قرار می دهم. البته فکرکنم این جزوه علاوه بر همکلاسی ها به کار دیگر دوستان و علاقه مندان مسیحیت نیز خواهد آمد.

تاخیر هم به دلیل آماده سازی و ویراش این جزوه بود.

امید است به کار آید.

یا علی

م.ا.محب علی

فایل pdf+  را از اینجا دریافت کنید. (461kb)

فایل rar (حجم کمتر) را از اینجا دریافت کنید. (340kb)

چاپ این صفحه


جزوه و خلاصه نویسی درس ایران باستان دکتر زروانی


((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))


فکر کنم در این 5 سال او در باب امتحانات چیزی در نــفـــحـــاتـــ ننگاشته ام، اما این بار امر دوستان را اجابت کردم.

دوست گرامی (ع.)* چندی روزی زحمت کشیدند و خلاصه ای از چندین کتاب را برای امتحان ایران باستان کارشناسی ارشد ادیان و عرفان آماده کردند. امید است که دوستان را به کار آید.

البته یادآور شوم که این خلاصه اشاره وار است. همچنین متناسب با سبک شاعرانه مانی وار گنوستیک* ایشان.

به امید موفقیت همه دوستان در این آزمون و آزمون های دیگر زندگی.

فایل را از اینجا دریافت کنید.

م.ا.محب علی


* مراد علیه السلام نیست! مختصر نام ایشان است.

* البته به ریشه های غیر گنوسی اندیشه مانی تا حدی واقفم! آن کس که تاج  گل.....

امام حسین (ع) از نظر مولوی


((بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین))


گذشته از بحث تشیع یا تسنن بزرگان عرفا و صوفیه چون حافظ، مولوی، سعدی و...  و یا بحث دیگری که آنان را سنیان متشیع می خواند؛ ارادت ویژه عرفا و صوفیه به اهل بیت (ارادتی که متفاوت از محبت مألوف اهل سنت به اهل بیت است) واضح و مبرهن است.

امروز اربعین سید الشهدا (ع)، به مقاله ای از دکتر سید سلمان صفوی با نام "امام حسین (ع) از نظر مولوی برخوردم که به نظرم مفید است.

فایل +Pdf مقاله را از اینجا دریافت کنید.

البته پوزش می طلبم که اخیرا راه نقل قول را پیش گرفته ایم.

همچنین بنگرید به: چه وصفت کند سعدی نا تمام(پیامبر اعظم (ص) در بوستان سعدی)